facebook linkedin google plus twitter

Marketing ondersteuning

Support Marketing biedt gerichte en deskundige ondersteuning op marketinggebied.

lees meer

Ondersteuning Social Media

Wij ondersteunen u bij het optimaliseren en structureel inzetten van uw Social Media beleid.

lees meer

Uitvoeren marktanalyse

Een beeld krijgen van de markt? Wij voeren een marktonderzoek voor u uit.

lees meer

Online marketing

Bent u bekend met de ongekende kracht van online marketing?

lees meer


Traditionele marketingmix: Prijs, plaats, product, promotie, presentatie en personeel

De 6 P’s: Prijs, plaats, product, promotie, presentatie en personeel zijn de basis van de traditionele marketingmix.

Optimaliseren marketingmix

Het optimaliseren van de marketingmix wordt gezien als één van de voornaamste taken van een marketingbureau. Door de meeste effectieve wijze van werken te vinden voor elk van de zes P’s ontstaat een gerichte richting voor elke organisatie.

Product

Als het gaat om het product praten we over drie gradaties namelijk:

  • Het fysieke product: dit is het product met zijn functionele kenmerken
  • Het uitgebreide product: Dit is het fysieke product aangevuld met eigenschappen als verpakking, service, merknaam en garantie.
  • Het totale product. Dit is het uitgebreide product met hieraan toegevoegd de emotionele en expressieve eigenschappen die klanten toevoegen

Prijs

De prijs is voor elke ondernemer of organisatie belangrijk. Vaak is het een spel van vraag en aanbod. Toch is helicopterview essentieel bij bepaling van de prijsstrategie.

Plaats

Het bepalen van een vestigingsplaats kan bepalend zijn voor het succes van een onderneming. Hierbij speelt het een rol in hoeverre de consument bereid is om te reizen om een dienst of product af te nemen. Behalve de rol van de consument heeft ‘plaats’ ook betrekking op distributiekanalen.

Promotie

Onder promotie vallen activiteiten van een organisatie die zijn gericht op het stimuleren van de verkoop van producten of diensten. Denkt u hierbij aan:

  • Het nastreven van goede contacten door middel van goede public relations
  • Niet-persoonlijke communicatie door folders en radio- of tvreclames. Ofwel reclame-uitingen.
  • Het vestigen van de aandacht op prijsverlagingen door gebruik te maken van verkooppromotie
  • Het ‘koud’ benaderen van mogelijke klanten door in te zetten op koude acquisitie

Presentatie

Ook de presentatie van producten en diensten is van belang. Zeker nu de mogelijkheden van het internet zich in razend tempo voortzetten. De vraag is hoe een organisatie een product of dienst zowel online als in reallife presenteert.

Personeel

Het personeel maakte in eerste instantie geen deel uit van de marketingmix. Maar met de opkomst van het leveren van diensten blijkt dit een belangrijk onderdeel te zijn. Het gaat hier voornamelijk om de manier waarop het personeel van invloed is op de dienst die wordt geleverd.

Denkt u na over een efficiënte inzet?

Wij zetten een aantal vragen op een rij met betrekking tot een professionele inzet van de marketingmix

  • Welke doelgroep is geïnteresseerd in mijn product of dienst?
  • Aan welke eisen moet mijn product voldoen?
  • Wat onderscheid mijn product of dienst van de concurrent?
  • Waarom zou de klant voor mij product kiezen?
  • Waarom zou de klant voor mijn product moeten kiezen?
  • Welke prijs moet ik rekenen voor mijn product?
  • Welke prijs moet ik rekenen voor mijn dienst?
  • Is mijn prijs concurrerend?
  • Is mijn prijs te laag?
  • Is mijn prijs te hoog?
  • Waarom is mijn prijs te hoog?
  • Is  mijn prijs ongellofwaardig?
  • Hoe ga ik mijn product promoten?
  • Past de promotie bij mijn product?
  • Hoe ga ik mijn product promoten?
  • Hoe kunnen anderen mijn product promoten?
  • Waar bied ik mijn product aan?
  • Waar bied ik mijn dienst aan?
  • Op hoeveel plaatsen moet ik mijn product aanbieden?
  • Moet ik gebruik maken van een webshop?
  • Moet ik gebruik maken van wederverkopers?
  • Wat kan ik met affiliate marketing?

Inzet van de marketingboom

De kracht van ons marketingteam ligt in het vermogen om organisaties klantgericht te leren denken. De 6 P’s zijn hierbij een hulpmiddel. Echter zijn de P’s wel productgericht. Daarom maken wij veel gebruik van de 4 C’s of het SIVA Model omdat hier de klantgerichte aanpak naar voren komt.

Verwante informatie

Verwante diensten

Wilt u meer weten? Klik hier voor contact met ons.

Meer weten hoe wij u kunnen helpen?

Klik hieronder op de GRATIS MAKETINGSCAN zodat uw inzicht krijgt in uw onderneming en specifiek voor uw onderneming advies ontvangt.

 

GRATIS MARKETINGSCAN


 

Boek hier uw marketingassistent

 

Ons team van marketingexperts voeren het onderzoek wat uw wenst uit

MARKETINGASSISTENT