facebook linkedin google plus twitter

Marketing ondersteuning

Support Marketing biedt gerichte en deskundige ondersteuning op marketinggebied.

lees meer

Ondersteuning Social Media

Wij ondersteunen u bij het optimaliseren en structureel inzetten van uw Social Media beleid.

lees meer

Uitvoeren marktanalyse

Een beeld krijgen van de markt? Wij voeren een marktonderzoek voor u uit.

lees meer

Online marketing

Bent u bekend met de ongekende kracht van online marketing?

lees meer


Marktsegmentatie 

Is uw organisatie te weinig gericht op de klant? Kent u de behoeften van uw klanten? Support Marketing biedt op ondersteuning op marketing- en communicatiegebied.

Wat is marktsegmentatie

Wanneer u een supermarkt binnenwandelt vindt u een groot aanbod frisdranken. Tal van soorten frisdranken, in blikjes of flesjes, met suiker en zonder suiker, van een halve liter tot een liter. De mogelijkheden zijn eindeloos. Sommige merken gericht op de jeugd. Andere merken gericht op de zogenaamde ‘gezondheidsfreak’.

Deelmarkt van de totaalmarkt

Dit is een mooi voorbeeld van marktsegmentatie. Een totale markt wordt opgedeeld in kleine deelmarkten waarbij het aanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op de wensen en behoeften van dit kleine segment.

Hoe wordt de markt gesegmenteerd?

Marktsegmentatie vindt plaats aan de hand van een aantal factoren:

  • Demografische factoren
    Dit zijn factoren als inkomen, sociale klasse, leeftijd, geslacht, beroep, opleiding, nationaliteit en religie.
  • Geografische factoren
    De streek, stad of het land waar een consument verblijft, bepalen een deel van het aankoopgedrag. De voorkeur van de consument hangt samen met cultuur, klimaat, bevolkingsdichtheid en tradities.
  • Psychologische factoren
    Hieronder vallen factoren als persoonlijkheid, levensstijl
  • Gedragsfactoren
    Gedragsfactoren zijn merkentrouw en koopbereidheid

Marketingstrategie bepalen

U kunt zich voorstellen dat het segmenteren van de markt bepalend is voor uw marketingstrategie. Wanneer een organisatie ervoor kiest zich te richten op frisdrank voor jongeren dan zal een marketingcampagne anders ingericht worden dan bij een campagne waar ‘gezonde’ mensen aangesproken worden.

Slechte marktsegmentatie

Hoe specifieker u inzet op een bepaald deel van de markt hoe makkelijker u de gewenste doelgroep bereikt. De bekende TV kok Herman den Blijker helpt in één van zijn programma’s restauranteigenaars die vastlopen met een restaurant. Eén van de eerste dingen die Herman den Blijker doet is het verkleinen van het aanbod op de menukaart. Dit zou ook moeten gelden voor de marktsegmentatie. De markt segmenteren geeft duidelijkheid. Te veel en te allround kan veel onnodig geld kosten.

De Marketingboom

Support Marketing ondersteunt u bij de ontwikkeling van uw organisatie. Wij werken vanuit het concept van de Marketingboom. Hierbij stellen we dat:

Meer weten hoe wij u kunnen helpen?

Klik hieronder op de GRATIS MAKETINGSCAN zodat uw inzicht krijgt in uw onderneming en specifiek voor uw onderneming advies ontvangt.

 

GRATIS MARKETINGSCAN


 

Boek hier uw marketingassistent

 

Ons team van marketingexperts ondersteunt u waar mogelijk

MARKETINGASSISTENT