facebook linkedin google plus twitter

Marketing ondersteuning

Support Marketing biedt gerichte en deskundige ondersteuning op marketinggebied.

lees meer

Ondersteuning Social Media

Wij ondersteunen u bij het optimaliseren en structureel inzetten van uw Social Media beleid.

lees meer

Uitvoeren marktanalyse

Een beeld krijgen van de markt? Wij voeren een marktonderzoek voor u uit.

lees meer

Online marketing

Bent u bekend met de ongekende kracht van online marketing?

lees meer


Enquete vragen marktonderzoek 

Wanneer u een onderzoek online uitzet middels vragenlijsten dan is exacte informatie belangrijk. Benut de tijd van een deelnemer goed. Support Marketing ziet in de praktijk een aantal valkuilen bij het opstellen van vragenlijsten. Wij adviseren u hier graag over.

Vragen bij kwantitatief onderzoek

Bij kwantitatief onderzoek werkt u met vragenlijsten! Een goede voorbereiding van vragen voorkomt dat u achteraf niet het gewenste resultaat. Support Marketing geeft u een aantal tips:

tips-goede-vragen-marktonderzoek-supportmarketingTip 1: Zorg dat u de juiste informatie krijgt

Stel de juiste vraag. Zorg dat deze het antwoord oplevert dat hoort bij de informatie die u wilt hebben. Voorbeeld: U wilt graag weten of mensen joppiechips lekker vinden. Wanneer u vraagt: ‘koopt u wel eens joppiechips’ schiet u niks op. Want er zijn mensen die joppie chips kopen terwijl ze het zelf niet eten. Zo weet u achteraf nog niet of mensen joppiechips lekker vinden.

Tip 2: Eén antwoord

Zorg dat een vraag één antwoord oplevert. Anders kunt u niks met de informatie. Simpel voorbeeld is de vraag: ‘u drinkt sinas van sisi of het AHMerk, vindt u dit lekker? Hier kan een deelnemer geen eenduidig antwoord op geven. Want misschien vindt hij sinas van sisi wel lekker maar van de AH niet.


Tip 3: Duidelijke, simpele vragen

Zorg dat een vraag duidelijk is. In taalgebruik. Houdt rekening met het kennisniveau van een doelgroep. Vaak geldt in het algemeen dat duur taalgebruik niet werkt. Zeker niet bij een enquete die vlot leesbaar dient te zijn!

Tip 4: Stel concrete vragen

Wees concreet en duidelijk De vraag ‘drinkt u af en toe wel eens sinas’ is onduidelijk. Stel dat 60% bevestigend antwoord. Dan is de conclusie van uw onderzoek dat 60% van de deelnemers wel eens sinas drinkt. U kunt hier niks mee.

Tip 5: Pas op met sturen in het antwoord

Leg deelnemers geen antwoorden in de mond ‘Denkt u dat sinas goed is voor uw gezondheid’ is een objectieve vraag. Maar stel dat u schrijft: vijftig jaar geleden was er beduidend minder sprake van overgewicht. Sinds de opkomst van sinas is dit toegenomen. ‘Denkt u dat sinas goed is voor u gezondheid?’ Met deze vraag suggereert u dat overgewicht door sinas komt. Dit kan de deelnemer beïnvloeden.

Tip 6: Vermijd voorbeelden in uw vraagstelling

Noem zo min mogelijk voorbeelden in uw vraag. ‘Hoe vaak eet u chips? (Bijvoorbeeld: twee of drie keer per dag?) Met deze vraag perkt u het antwoord in. Door voorbeelden te noemen denkt de deelnemer niet verder. Of hij heeft het gevoel te moeten kiezen. Laat de vraag dus open.

De Marketingboom

Support Marketing ondersteunt u bij de ontwikkeling van uw organisatie. Wij werken vanuit het concept van de marketingboom. Wij stellen dat:

Professionele begeleiding

Support Marketing biedt gerichte ondersteuning op het gebied van marketing en communicatie. Ons team van marketingexperts heeft in loop van de jaren veel ervaring opgedaan in de marketingwereld. Graag helpen wij u door deze expertise in te zitten binnen uw organisatie zodat u de volgende stap kunt zetten in de ontwikkeling van uw organisatie. Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen?

Meer weten hoe wij u kunnen helpen?

Klik hieronder op de GRATIS MAKETINGSCAN zodat uw inzicht krijgt in uw onderneming en specifiek voor uw onderneming advies ontvangt.

 

GRATIS MARKETINGSCAN


 

Boek hier uw marketingassistent

 

Ons team van marketingexperts ondersteunt u waar mogelijk

MARKETINGASSISTENT


 

marktonderzoek-publicaties-supportmarketing

marktonderzoek-stappenplan-supportmarketing