facebook linkedin google plus twitter

Marketing ondersteuning

Support Marketing biedt gerichte en deskundige ondersteuning op marketinggebied.

lees meer

Ondersteuning Social Media

Wij ondersteunen u bij het optimaliseren en structureel inzetten van uw Social Media beleid.

lees meer

Uitvoeren marktanalyse

Een beeld krijgen van de markt? Wij voeren een marktonderzoek voor u uit.

lees meer

Online marketing

Bent u bekend met de ongekende kracht van online marketing?

lees meer


Waarom marketing essentieel is

Waarom is marketing zo belangrijk voor uw organisatie? Een moderne organisatie kan niet meer zonder marketing. Nog te vaak onderschatten ondernemers de kracht van marketing. U wilt als ondernemer toch ook alle verkoopkansen benutten?

Wij hebben voor u op een rij gezet waarom marketing een essentieel bedrijfsproces is:

  1. Behoeften van klanten veranderen continu
  2. Binden van klanten
  3. Naamsbekendheid (Imago)
  4. Verhogen van de bereikbaarheid

1.     Behoeften van klanten veranderen continu

Behoeften van klanten veranderen. Het is belangrijk om dit goed in in de gaten te houden. Marketing wordt gedefinieerd als 'het inspelen op de wensen en behoeften van klanten'. De priemende vraag is dan ook: ‘Wat zijn op dit moment en in de toekomst de wensen van mijn klanten?’ Meest recente voorbeelden liggen voor de hand: V&D, Blokker en ook Scheer & Foppen. Organisaties die veel te lang gewacht hebben met het bepalen van de onlinestrategie van de onderneming. De klant wil n.l. lekker lui op de bank thuis zijn spulletjes kopen. Maar gaat hierbij eerst vergelijken: wat krijg ik voor welke prijs? Websites en Bol.com en Coolblue hebben hier fantastisch op ingespeeld.

Zorg dat u op de hoogte bent van trends en ontwikkelingen in uw markt. Daardoor vergroot u de kans op omzetgroei maar, misschien nog wel belangrijker, u blijft uw concurrenten voor!

2.     Binden van klanten

Naast het binnenhalen van klanten is het binden van klanten uiterst belangrijk voor uw onderneming. Hoe zorgt u dat klanten na de aankoop bij uw onderneming terug blijven komen? Doet u aan gerichte nazorg bij uw klanten? Zegt het begrip aftersales u iets?

Aftersales is (nog steeds) een onderschatte methode om de klant nog sterker aan uw organisatie te binden. Hoe intensiever het klantcontact is, hoe groter de kans is dat de klant opnieuw koopt bij uw onderneming. Daarnaast krijgt u door intensief klantcontact veel informatie van en over uw klanten. En daar kan uw onderneming perfect op inspelen.

Een klacht wordt te vaak gezien als een probleem. Een klacht is niet altijd leuk maar zegt ook iets over het verwachtingspatroon van de klant. De klant had meer van uw product verwacht. Klachtenafhandeling is daarom een belangrijk aspect van klantenbinding. Een klacht kan altijd ontstaan, maar als u een klacht op een juiste manier oplost dwingt dat respect af bij de koper. Maak van een klacht een uitdaging!

3.     Naamsbekendheid

Hoe vinden potentiële klanten uw organisatie? Hoe vaak gebeurt het niet dat een klant bij een bedrijf elders in het land zijn producten koopt, terwijl de buurman op de hoek hetzelfde product aanbiedt?

Voorbeeld: u verkoopt tuinartikelen. Maar niemand weet dat u dit doet. U ziet in uw woonplaats allerlei aanbieders van tuinartikelen uit andere plaatsen in Nederland . Dan zult u zich wel eens achter de oren krabben. Hoe kan dit?

Door externe marketing creëert u naamsbekendheid. Mensen leren een product en een organisatie kennen. De bereikbaarheid en vindbaarheid van uw onderneming spelen hierbij een centrale rol. Hieronder staat beschreven hoe u uw bereikbaarheid en vindbaarheid van uw onderneming kunt vergoten.

4.     Verhogen van de bereikbaarheid

Een (goeie) website zorgt voor een optimale bereikbaarheid van uw onderneming. U kunt via de website veel informatie verschaffen en projecten delen met anderen. Tevens zorgt de website ervoor dat u 24 uur per dag bereikbaar bent.

Een website moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen wil deze als ‘goed’ bestempeld worden.

Een aantal voorwaarden voor een goeie website:

  • de bezoeker van uw website moet binnen enkele seconden kunnen zien wat voor product en / of dienst u aanbiedt
  • makkelijk leesbare teksten
  • website moet goed vindbaar zijn in zoekmachine (Google)
  • SEO toepassen voor optimale vindbaarheid van uw website
  • de website moet tot actie leiden
  • de website bepaald de identiteit van uw onderneming
  • de website moet gebruiksvriendelijk zijn

Social media is niet meer weg te denken uit het huidige ondernemerstijdperk. Social media zorgt voor een optimale bereikbaarheid van uw onderneming. En het is gratis!! U communiceert gratis met een hele grote groep potentiële kopers. Helemaal voor niets, nada, noppes. En social media kan zorgen voor extra naamsbekendheid en omzetgroei. Mits u social media gericht en structureel inzet. Af en toe een berichtje plaatsen op Facebook zet geen zoden aan de dijk.

Marketing & Sales zijn nauw met elkaar verbonden

Marketing wordt vaak gezien als een onderdeel van de Sales. Niets is echter minder waar: Marketing zorgt ervoor dat u in contact komt met potentiële klanten. En met name met een specifieke groep klanten die u ook op een specifieke manier benadert. Marketing begint met het vaststellen van de doelgroepen die interessant zijn voor uw onderneming. Niet iedereen is interessant voor u. Waarom steekt u energie in doelgroepen die nooit tot uw klantengroep gaan horen en die uw onderneming dus never en nooit omzet bezorgen?

Hoe communiceert u met uw klanten? Als u een nieuwsbrief stuurt, stuurt u deze dan met één druk op de knop naar al uw klanten? Of naar een volledige database?

Doelgroepen verschillen van elkaar en daarom is het belangrijk om doelgroepen op verschillende manieren aan te spreken. Segmentatie toepassen heet dat. Segmenteren kan op verschillende niveaus: op sexe, leeftijd, op regio etc. 

De meest actuele reclame van Univé is hiervan een mooi voorbeeld: de dochter doet al haar verzekeringszaken online terwijl papa nog steeds in de Univéwinkel terecht kan om zijn zaken kan regelen.

Marketing zorgt ervoor dat specifieke klanten geïnteresseerd zijn in uw onderneming. En als marketing en sales goed op elkaar afgestemd zijn trekt uw onderneming meer klanten en realiseert u meer omzetgroei.

Kortom:

Marketing versterkt uw imago, zorgt voor een betere bereikbaarheid en vindbaarheid van uw onderneming, vergroot uw naamsbekendheid en leidt tot verbetering van uw salesactiviteiten en omzetgroei. Maar ook tot veel gerichter ondernemen zodat u uw energie steekt in de juiste activiteiten!

 

GRATIS MARKETINGSCAN